Vakantie in de weekenden

27 september 2017 - Los Altos, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

We zijn alweer 2 maanden in Californië, en het bevalt ons nog steeds erg goed. De kinderen kunnen hun weg al goed vinden op school, er worden vrienden gemaakt en al een aardig mondje Engels gesproken.

We hebben natuurlijk best veel tijd hier in de weekenden om leuke dingen te doen!

Nou, dat doen we hoor, en daar wil ik jullie wat meer over vertellen.

We zijn begin september een weekend weg geweest in het Labour Day weekend en ook nog later in september toen mijn broer Stefan hier was met zijn vriendin Courtney.

We hadden voor het Labour weekend nog niets geboekt, dus dat moest ik een week vantevoren nog doen. In de vrije weekenden gaan Amerikanen graag op pad, want ze hebben weinig vrije weken gedurende een jaar.

Hier in de Valley wonen zo'n 3 a 4 miljoen mensen, dus je kunt je voorstellen wat een exodus het dan is!

Maar goed: wij wilden dus ook graag weg. Maar alle meest bezochte plekken waren al volgeboekt. We wilden graag kamperen, want dat vinden we heerlijk!

Na lang zoeken op internet had ik een camping gevonden in Auburn. Auburn ligt in de vallei tussen de bergen langs de kust en de sierra nevada in het oosten. Het is bekend als een goudzoekplaats rond 1848.

Het ligt eigenlijk in een vallei waar het van nature erg warm is. Als je de bergen in rijdt, kom je uit bij Lake Tahoe. Hier ligt een enorm groot meer met mooie natuur. Dit is ten noorden van Yosemite National Park.

Nou, de weersvoorspellingen voor dit weekend waren erg warm. Het zou hier in Los Altos al 39 graden worden. In Auburn hebben we de 41 aangetikt.

We vertrokken op vrijdag direct uit school rond 4 uur " om de drukte voor te zijn". Het is een rit van 2,5 -3 uur. We arriveerden om half 9 's avonds op de camping....

Het werd al donker, maar gelukkig ook al iets koeler, dus de tent opgezet met elkaar. dankzij de luchtbuizen is dat een fluitje van een cent. En we waren een goed getraind team sinds onze kampeervakantie in Engeland vorig jaar.

De camping was redelijk luxe met een zwembad, goede douches en wc's. Op een camping in USA heb je standaard een picknicktafel, vuurplaats en veel ruimte. We wilden met dit weekend even proef draaien voor ons "back to basic" kampeeravontuur in Yosemite eind september.

We hebben de volgende ochtend heerlijk ontbeten. We waren al vroeg wakker omdat het al licht en warm was, rond half 7 denk ik.

We wilden natuurlijk het stadje zien, we waren er al doorheen gereden en het zag er mooi uit in een heuvelachtig landschap.

Het was een oud stadje met een saloon- achtige sfeer, mooi stadhuis boven op een heuvel. Ik kon me voorstellen hoe hier vroeger iedereen heen kwam om naar goud te zoeken.

Natuurlijk na een tijdje op een terras onder de bomen wat gedronken en gegeten en gechilld.

De rest van de middag hebben we aan het zwembad doorgebracht in de schaduw onder een houten overkapping. Aan de rand van die overkapping was een waternevelsysteem bevestigd waardoor je continu een heerlijke frisse nevel over je kreeg. Nou, die had je nodig met deze temperaturen.

Het was voor Willem nog wel opletten met zijn oor, hij had er met duiken nog last van.

In de avond gekookt bij onze tent, lekker wijntje erbij, spelletje gedaan met de kids, kortom:  genoten! De jongens konden klimmen in de bomen, er waren bijzondere vogels te zien. En wat vooral heel fijn was: geen insecten. Die zijn er hier trouwens nauwelijks, ook niet in Los Altos.

De volgende dag wilden we toch graag de koelte wat opzoeken en we hadden goed verhalen over Lake Tahoe gehoord.

We waren wederom vroeg wakker, dus om 8 uur reden we die kant op. We voelden naarmate we meer de heuvels in reden dat het koeler werd tot een graad op 28, stuk beter!

Lake Tahoe was werkelijk prachtig, turquoise water met ruige bergachtige natuur eromheen met veel naaldbomen. We reden naar de zuidkant van het meer en stopten bij een punt om naar watervallen te gaan kijken. Ook hier best wat drukte, maar toch flink gelopen en uitgerust bij de watervallen. Was de moeite waard!

Daarna wilden we graag een beetje chillen in de zon, dus doorgereden naar South Lake Tahoe. Daar heerlijk in een park onder de bomen gehangen tussen allerlei mensen die er ook van genoten. Indiërs, Mexicanen, Chiezen, Amerikanen. Iedereen had zijn stoeltjes/picknick kleed en stond daar lekker te bbq of zat te eten. Een echte multi culti mix!! Dat vinden we zo gaaf hier, om al die mensen door elkaar te zien en iedereen heeft het naar zijn zin en heeft respect voor elkaar!

We hebben de dag daar afgesloten met nog een hapje en drankje bij een leuk buiten cafe en toen reden we terug naar de camping. Onderweg in de auto liep zomaar uit het niets een beer de weg op. We wisten niet wat we zagen: wat een beest, groot en duidelijk geschrokken van al die drukte om hem heen. Hij had geen idee waar hij heen moest..

De volgende dag alle spullen weer ingepakt en natuurlijk nog gezwommen, waarna we weer vertrokken richting Los Altos.

Dat was het eerste kampeeravontuur...

Het volgende kampeeravontuur zou een paar weken later zijn, het echte werk...

Ik had begrepen dat Yosemite NP echt zo mooi is, dat we er echt heen zouden moeten, en als het kon ook nog kamperen.

De kampeerplekken voor Yosemite zijn 1 maal per jaar te boeken in februari. De Amerikanen storten zich op de website om in te schrijven waardoor het al snel vol is.

Weinig kans dus om een plekje te bemachtigen. Toch maar een keer gekeken op de website van de overheid (hier kun je campings in USA boeken).

Het weekend dat we wilden gaan was een weekend met een vrije vrijdag (14-16 september). De leerkrachten van de kids hadden een nascholingsdag (ze vallen onder hetzelfde school district).

Al zoekende langs alle campings en alle plekjes kwam ik een leeg plekje tegen met 2 nachten. Hup, meteen geboekt!! Wat was ik blij, ik besefte dat ik geluk had met dit plekje. Dat hoorde ik ook terug van de Amerikaanse moeders hier, lucky you!

In de loop van de weken bleek dat Stefan graag wilde komen met zijn vriendin Courtney in die periode. Superleuk!!

En ze hadden geluk, want dan konden ze mee naar Yosemite! We moesten wel een beetje opletten, want eigenlijk mag je maar met 6 personen op een plek kamperen, en we waren met 7-en, maar we gingen het gewoon proberen!

Vantevoren nog naar de REI geweest (dat is de amerikaanse Beversport) om nog wat handige spulletjes te kopen als solar lights, citronella kaarsen, kooktoestel.

We vertrokken met veel zin die vrijdag naar Yosemite!! Joehoe, here we come!

We gingen met 2 auto's: Fenna, Courtney en ik, en in de andere auto Vin, Steef en de jongens. We reden apart van elkaar, want volgen is zo lastig. Wij, de meiden, arriveerden om 13 uur, registreerden ons en wachtten tot de mannen arriveerden. Het duurde zo lang en wij konden nog niets doen, zij hadden de tent. Dus maar een spelletje gedaan, rondje gelopen, en wachten....

Na 2 uur (!) kwamen ze aanrijden.... hadden ze 2 uur staan wachten op ons bij het begin van de camping ...waren ongerust dat er iets gebeurd was...

Goed, niets aan te doen. Tent opgezet, alles geïnstalleerd, toen begon het genieten.

Het was een prachtig plekje, tussen de bomen in een groot bos, in heuvelachtig gebied. Ik had het gevoel dat de beren zo aan kwamen stappen. Over beren gesproken... die zitten er echt, en om te voorkomen dat ze bij je binnen stappen, moet al je eten/drinken en toiletspullen in een speciale metalen kast zodat de beren niet komen. Ze kunnen goed ruiken van afstand en komen op die lekkere geurtjes af. In je auto bewaren kan ook niet want ze breken je auto open, we hebben er foto's van gezien... Dus ook geen geknoei met eten op de grond bij je tent, netjes opruimen.

Die eerste avond hebben we hotdogs en soep gekookt, op het kampvuur met onze pannen, heerlijk! Daarna natuurlijk mars mellows roosteren en lekker met een koekje en chocola opeten. Ze noemen dat hier S' mores (google maar).

Het is onbeschrijfelijk wat je voelt als je midden in de natuur zit met geen electra, alleen kaarsen aan, met een prachtige sterrenhemel en met een mooi kampvuur! Dan geniet je zo van je gevoel van vrijheid, buiten zijn, niets nodig hebben...

In tegenstelling tot ons eerdere kampeeravontuur met de hitte, was het hier koud 's nachts, rond 4-5 graden. Dus alle dekens die we in huis hadden meegenomen en joggingbroek/trui aan 's nachts. Heerlijk geslapen!!!

De volgende ochtend gingen we de Valley in. Yosemite is een groot nationaal park wat in de Sierra Nevada ligt en beroemd is om zijn grote rotskliffen, watervallen en indrukwekkende grote bomen, de sequoias.

Er is nog meer moois te zien in Yosemite, maar de Valley is het bekendst met El Captain en Half Dome.

Naarmate we dichterbij kwamen en we de valley in reden, wisten we niet waar we moesten kijken. Het was allemaal zo mooi en indrukwekkend. Grote indrukwekkende rotswanden, watervallen. Je voelt je dan zo klein als mens...

We hebben de dag een wandeltocht van 3 uur gemaakt naar de Vernall Falls. Flinke inspanning hoor, alleen maar klimmen, klimmen, klimmen. Af en toe stoppen voor een slok water en wat nootjes/beef jerk/energiereep, en weer door. Maar de beloning voor de inspanning was er.... Wat een prachtige waterval, zo indrukwekkend, bijna beangstigend mooi!!  Je kon zien aan de rotswand dat de waterval breder is geweest in de lente wanneer de waterstroom veel groter is door het smeltende ijs.

We hebben hier wel een tijd staan genieten van dit prachtige stukje natuur. Daarna weer op ons gemak terug naar het begin gelopen, en tijd voor wat eten. In de valley is een restaurant met een winkel. Dus daar lekker vertoefd en natuurlijk wat souvenirs gekocht.

Terug op de camping vuur aangemaakt, biertje/wijntje gedronken op deze prachtige dag en langzaam wat eten gaan maken. Deze keer pasta met kalkoenworstjes, tomaat/komkommer en natuurlijk weer marsh mallows.

En weer genoten van de prachtige avond, lekker gekletst en lol gehad met elkaar. En af en toe Freek in de tent verstoppen als de ranger er aan kwam. Dat is allemaal goed gegaan. Ook geen beren in de buurt gezien.

We hebben die dagen niet kunnen douchen, want die waren er niet, wel toiletten met spoeling gelukkig. Op sommige campings hier hebben ze biologische toiletten, dat vinden we iets minder. Dus terug thuis eerst allemaal onder de douche, we zaten helemaal onder het stof en alles stonk naar de rook van het kampvuur.

Maar wat een GEWELDIG avontuur was dit!!!!!!

Dit smaakt naar meer... we gaan nog veel meer kamperen hier in California, want het is zo heerlijk en ontspannend, en je ziet zo veel van de natuur om je heen!!

1. Petra Blom:
    27 september 2017
    Heerlijke jaloersmakende verhalen zeg! Echt met volle teugen genieten en eruit halen wat erin zit. Fijn om dit te lezen. Lieve groet, de Blommetjes
  2. Ilse:
    27 september 2017
    wat een heerlijk verhaal..ik zie het al helemaal voor me...Geniet ervan !!! groetjes Ilse
  3. Brenda Damen:
    28 september 2017
    Wat een avonturiers ... geniet v jullie enthousiaste verhalen!
  4. Francien van Son:
    28 september 2017
    Wat geweldig allemaal! Indrukwekkend die mooie natuur! En lekker even bij kunnen kletsen met je grote broertje. Fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie leven daar.
    Groetjes Ben en Francien
  5. Esther de Rijk:
    28 september 2017
    Wauwww wat prachtig!!! En wat genieten jullie met volle teugen! Heerlijk om te lezen
  6. Anita:
    28 september 2017
    Suus wat schrijf je mooi, verbeeldend, ik zie het helemaal voor me! Genieten zo. Jaloersmakend dat wel, maar wij hebben de Elshoutse wielen en de Drunens Duinen😉.
    Rob was ook helemaal weg van Yosemite, als ik dit zo lees klinkt het als een mooie reisbestemming!!
  7. Marjolein:
    29 september 2017
    Heerlijk om zo met jullie mee te genieten!! Leuke verhalen Suus!
  8. Joeke:
    1 oktober 2017
    Wat heerlijk om zo met elkaar te genieten van de natuur en jullie prachtige tijd daar! Het is zo leuk om je verhaal te lezen Suus! Kijk nu al uit naar de volgende avonturen. en wat tof dat Stefan en Courtney langsgekomen zijn. Veel lieve groeten aan iedereen. Liefs uit Hahnenklee.
  9. Carolien en Dick Oorschot:
    1 oktober 2017
    Wauw , fantastische om je verhalen te lezen Susanne!
    Echt een hele andere wereld daar. Nog heel veel van die mooie weekenden gewenst en we gaan volgend weekend mijn broertje weer knuffelen en nog veel meer horen van hem hoe het allemaal gaat daar!! Xxx
  10. Susan Pulles:
    8 oktober 2017
    Wat n mooi verhaal!! Jullie genieten met volle teugen zo te lezen!!!
    En binnenkort Halloween vieren? Ik hoorde van mijn zus dat dat enorm leeft bij hen.
  11. Ma.:
    25 oktober 2017
    Hallo luitjes,
    Wat erg leuk om zo jullie verhaal te horen en te zien.
    Mooie foto's ook fijn .g.at Stefan en Courtney bij jullie waren.
    Ook wij hebben het daar erg naar onze zin gehad,met prachtig... ...w...e.e..er.