Sport(en) in USA!!

Hallo allemaal,

Hier weer een teken van leven van ons uit Californië. Alles goed hier!

Vandaag wil ik wat meer vertellen over sport in Amerika en wat wij zoal aan sport doen hier.

Sport is in Amerika een belangrijk deel van de cultuur.

De 4 grote sporten hier zijn:

American football, baseball (honkbal), basketbal en ijshockey. Daarna komt soccer pas, alhoewel soccer hier steeds groter wordt.

Deze grote sporten zijn ook sterk verbonden met het onderwijs, dus high schools en universiteiten hebben eigen teams die op hoog niveau sporten.

Nou zijn wij ook best sportief aangelegd (vinden we zelf) en we vinden het ook erg leuk om sport te kijken.

Toen we hier net een paar weken waren, was Willem jarig. Er was in de zomer een voetbal competitie van de grote Europese clubs door heel Amerika. Hier in San Jose speelde Real Madrid tegen Manchester. Vincent had kaartjes kunnen regelen. Met Freek en Willem is hij er heen gegaan. Ze hebben genoten en kwamen met shirts terug van Real Madrid. Willem's grote held Ronaldo speelde niet mee helaas.

Het viel Vincent toen al op hoe goed alles georganiseerd was. Er was genoeg ruimte, mensen wachten geduldig op hun beurt, geen gedrang. Feestende supporters van Real kwamen voorbij, dus het was echt een feestje.

We willen in onze tijd hier graag een wedstrijd bijwonen van alle grote sporten. Op ons lijstje staan: Basketbalwedstrijd van de Golden State Warriors in Oakland, Football wedstrijd van de 49 ers in San Francisco, Baseball wedstrijd van de San Francisco Giants en een ijshockey wedstrijd van de Sharks uit San Jose.

We zijn met z'n 5 en naar de Sharks geweest in San Jose, waar wij wonen. Ze spelen in het SAP Center.

Kaartjes hadden we geregeld via internet en na een ASML BBQ gingen we er op af. Warme kleding in de auto gelegd, want in de hal is het een stuk frisser dan buiten. Het is ook wel een beetje gek om in Californie in de hitte naar een ijshockey wedstrijd te gaan. Maar na de auto geparkeerd te hebben, zagen we al meteen dat het een belangrijke sport is. Overal supporters in turquoise sharks ijshockey shirts, mensen met mutsen op. Erg indrukwekkend om al die mensen te zien. In het stadion alleen maar supporters helemaal uitgedost, vrolijke muziek, overal eettentjes rondom de hal en merchandise winkeltjes.

Daarna naar onze plaatsen. We betraden de hal, wat een sfeer! Mooie lichtshow en muziek, iedereen had er zin in. De Sharks kwamen het ijs op vanuit een grote haaienbek en werden enthousiast aangekondigd. We werden er helemaal enthousiast van. We hadden natuurlijk wat drinken gehaald en een lekkere bak nachochips. Het was fantastisch om mee te maken. Allerlei mensen zijn dan bij zo'n wedstrijd: gezinnen, vriendengroepen, oudere mensen en iedereen laat zich horen. Mensen maken er met elkaar echt een avondje uit van!

In de pauze ook wat Sharks spullen gekocht: een muts en een shirt. We gaan in november nog een keer kijken naar de Sharks, dan met Henny en Mariette, als ze hier zijn.

We hopen van de andere sportwedstrijden ook nog verslag te kunnen doen in de toekomst.

Zelf zijn we ook graag in beweging als we tijd hebben. Vincent heeft zijn wielrenfiets meegenomen en gaat af en toe fietsen met een collega.  Dat betekent dat je eerst een stukje vlak fietst en dan hup de bergen in. Daar hoef je niet ver voor te gaan hier. En dan kun je het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je ziet in de weekenden en ochtenden hele groepen wielrenners langs Foothill Expressway fietsen om de bergen in te gaan. Foothill Expresway is een doorgaande weg in Los Altos die helemaal tot in Palo Alto loopt, dus richting San Francisco naar het Noorden.

Fietsen is hier heuvel op, heuvel af. Je rijdt het niet met onze standaard Nederlands fietsen, versnellingen zijn geen luxe. We hebben direct bij aankomst 4 mountainbikes gekocht voor Vincent en de kids. Mijn Nederlands fiets kwam weken later met de boot. Gelukkig heeft mijn fiets 21 versnellingen, dus kan er goed mee fietsen hier. Ik draag meestal wel een helm, want je gaat behoorlijk hard. Heerlijk om te kunnen fietsen in dit heerlijke klimaat.

Een andere sport die we graag doen is hiking (lopen). We wonen aan de rand van Rancho San Antonio. Dat is een groot bergachtig gebied waar we vanaf ons huis in lopen en waar je verschillende wandelingen kunt maken. Je kunt het helemaal zelf samenstellen. Er zijn hikes van 10 mijl waar je dus wel een dag voor moet uittrekken, maar kortere zijn ook mogelijk. Eten en drinken meenemen voor onderweg is belangrijk. In het park is niets te krijgen, je gaat echt de natuur in. Veel mensen lopen/hardlopen/fietsen hier, jong en oud.

In het park is best veel wildlife: coyotes, herten, bergleeuwen (nog nooit gezien gelukkig), overal eekhoorntjes en vogels.

Met alle natuur hier in Californië is het lopen echt een feestje, er is zoveel moois te zien. De kinderen vinden het ook erg leuk. Ze zoeken een mooie stok uit en kunnen lekker struinen door de natuur. Freek doet soms zijn eigen workout door overal. op en af te springen, dan weer hard vooruit te lopen en dan wacht hij een stukje verder weer op ons. Als we honger of dorst hebben, stoppen we bij een mooi plekje en genieten van de mooie natuur om ons heen. Je voelt je als mens zo nietig in zo'n omgeving en enorme bomen en bergen om je heen.

Vincent gaat ook graag op watermiddag met Fenna een flinke ronde maken: lekker je hoofd leeg maken.

Zo hebben we ook al gelopen in Big Basin State Park en natuurlijk bij Lake Tahoe en in Yosemite. Maar het is heerlijk dat het zo dicht bij huis ook kan.

Ook ik probeer met alle tijd die ik heb, voldoende te bewegen. Ik ga door de week wel eens hardlopen in Rancho San Antonio. Ik pak de fiets als het enigszins kan en ik niet teveel boodschappen heb. Als ik teveel heb, kom ik de berg niet op. Los Altos is op zich redelijk vlak, maar wij wonen aan het begin van de kustbergen. Dus de laatste 500 meter naar ons huis is bergop. Fenna weet er alles van; ze fietst het iedere dag. En ze komt altijd met een rood bezweet hoofd binnen stappen.

Ik wilde ook graag wat gaan doen met yoga hier en proberen om wat conditie op te bouwen. Na wat navraag gedaan te hebben, adviseerden mensen me om naar de YMCA te gaan. Ik dacht: hum, dat is toch van dat liedje...

Maar de YMCA is een grote organisatie met vele vestigingen. Het staat voor Young Men's Christian Association. Ze zijn eigenlijk een christelijke organisatie die streeft naar gezondheid (body, mind and spirit) voor de hele gemeenschap.

Je kunt er allerlei sporten doen: fitness/krachttraining, maar er zijn ook allerlei klassen waar je aan deel kunt nemen. Er is ook een zwembad waar je baantjes kunt trekken, "suppen".

Ik heb 2 vestigingen in de buurt: in Mountain View en in Cupertino. Bij beide heb ik 3 dagen gesport en ben lid geworden in Cupertino. Cupertino heeft een mengelmoes van allerlei mensen: Chinezen, Indiërs, Amerikanen en Europeanen. Dat maakt het extra leuk, want je komt in contact met allerlei soorten mensen. Amerikanen zijn erg open in het contact en helpen je als je de eerste keer komt kijken. Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis hoe ze in Silicon Valley terecht zijn gekomen. Ik heb een Russische vrouw ontmoet en gesproken van +/- 70 jaar oud die onder het Sovjet regime als engineer is gevlucht naar Amerika. Vervolgens heeft ze hier in alle vrijheid kunnen werken, maar veel meegemaakt. Ze heeft er een boek over geschreven. Ook zijn er veel Iraniërs die als engineers hier werken.

Maar ik sport ook nog wel, naast de leuke gesprekken die ik heb met mensen hier.

De kinderen zijn ook lid van de YMCA, dus Fenna gaat ook 2 maal/week sporten, soms ga ik zwemmen met de kids.

Freek vindt het ook leuk om op de loopband te sporten, ondertussen kan hij you tube filmpjes kijken, dus dat bevalt hem wel. Willem gaat iets minder vaak mee, maar hij voetbalt 3 maal per week.

Onze meest recente en heftigste sportervaring was afgelopen weekend. Op mijn bucketlist stond leren surfen. We zitten hier 3 kwartier rijden van Santa Cruz, een beroemde badplaats waar veel gesurfd wordt.

Ik had via een vriendin een leuke surfschool gevonden waar we met z'n allen konden leren surfen. Gisterochtend reden we op tijd richting Santa Cruz, om 11 uur begon de les. Het weer was niet zo best, bewolkte dag met wind en temperatuur rond de 19 graden. De oceaan is hier te koud om in te zwemmen, alleen met een swimsuit is het te doen. Een swimsuit is een nauw passend zwart surfpak wat lekker isoleert.

Nadat we allemaal een mooi pak kregen en schoenen erbij, zijn we wel een tijd bezig geweest om het allemaal aan te trekken. Dat was best een klus. Daarna kregen we alle vier een surfboard (surfplank). Freek zou met de leraar op een plank mogen. Op het strand kregen we eerst precies uitgelegd wat we gingen doen en hoe we moesten liggen en peddelen op de plank. Dus droog op het strand geoefend hoe je vervolgens gaat staan als de golf goed is en welke richting je op moet gaan.

Het was erg druk, de zee lag vol met mensen in een zwart pak liggend op hun plank, wachtend op een goed golf.

Vervolgens hup het water in. Het was tot onze verbazing niet echt koud, het pak isoleerde goed. Daarna eerst door de branding heen peddelen tot we verder op de zee waren. Onze instructeurs waren Rick (60 jaar) en Giovanni (35 jaar, schat ik). Ze hielden onze board vast en als er een goed golf aan kwam duwden ze ons de golf in en moest je erop gaan staan. Het board zat met klittenband rondom je enkel vast. Willem mocht als eerste. Hij werd de golf in geduwd en het lukte hem om te gaan staan zowaar. Maar daarna werd hij overspoeld door een golf. Dat is heftig, het zijn enorme golven en je bent 1-2 seconden onder water. Hij was zo geschrokken dat hij daarna niet meer wilde en lekker vanaf het strand heeft toegekeken. Vervolgens ging Freek samen met Giovanni. Hij mocht op het bord zitten en Giovanni duwde het board de golf in. Dat ging best goed, hij heeft 3 maal zo gesurfd. Maar de golven waren hoog en heftig vandaag, dus het was een wilde ervaring.

Het lukte eigenlijk niet goed om de kids in de gaten te houden, je bent zo met je eigen board bezig en met peddelen waar je doodmoe van wordt. De eerste keer dat ik er in ging lukt het niet om te gaan staan op de plank en werd ik omver gegooid door de golf. Flinke hap zeewater binnen gekregen, omver gegooid, board stuk verderop. Je moet dan niet blijven staan, want de volgende golf komt eraan die je ook weer omver gooit. Uit het water en direct met je board het water inlopen als het wat rustiger is. Uitrusten doe je op je plank in het water. Uiteindelijk lukt het om in te golf te blijven hangen en richting strand te sjezen. Wat een kick is dat!

Zo hebben Vin en ik nog een tijd geoefend met de instructeurs erbij. Het was echt gaaf zo samen bezig! We kregen ook complimenten dat we nog zo fit waren...

Dit hebben we 2 uur gedaan tot we moe en koud werden. Ik voelde mijn armen niet meer (helemaal verzuurd van het peddelen).

Maar wat een onwijs gave ervaring was dat!!!! Als het zomer is, de zon schijnt, komen we weer terug. het smaakt echt naar meer.

We zijn van plan kleinere plankjes te kopen voor de kids zodat ze zelf kunnen oefenen om de golven goed te pakken.

Geniet van de foto's die ik toevoeg aan dit verhaal.

Tot de volgende keer! Ik ga zo naar de school van de jongens om te helpen bij de lunch. Vanmiddag nog wat boodschappen doen voor Halloween, want dat is morgen en dat belooft ook supergaaf te worden. Vertel ik de volgende keer over!!

Lieve groeten van ons allemaal hier!!

XXX

1. Joeke:
    30 oktober 2017
    Weer zo leuk om te lezen! En zeer sporty! Cool zo surfen en wat gaaf dat alles zo dichtbij jullie is!
    Iedereen al beetje gewend en draai gevonden? Liefs x
  2. Brenda Damen:
    30 oktober 2017
    Weer cool en mooi om te lezen ... echt genieten ... ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Xxx
  3. Esther de Rijk:
    30 oktober 2017
    Te gek allemaal! Jullie doen zulke gave dingen!
  4. Marion:
    30 oktober 2017
    Wat mooi te lezen wat jullie zo al doen. Is gewoon genieten.
  5. Joyce:
    30 oktober 2017
    Wat leuk weer wat te lezen......
    Jullie doen echt super leuke en gave dingen!!! Laat het volgend verhaal maar komen. Liefs
  6. Rob van Thiel:
    30 oktober 2017
    Mooi om te lezen Susanne!
  7. Ans Klerks:
    30 oktober 2017
    Gezellig zeg,wat n actieve familie!,
    Groetjes van ons.
  8. Willy en toos v. Bokhoven:
    30 oktober 2017
    Leuk, dat jullie het zo goed naar de zin hebt!
  9. Lenneke:
    31 oktober 2017
    Weer erg genoten van je verhaal en foto´s tijdens de nachtdienst. Wat een prachtige avonturen!
  10. Petra Blom:
    31 oktober 2017
    Heerlijk om zoveel nieuwe dingen mee te kunnen maken! Fijn om te lezen.
  11. Mariette:
    1 november 2017
    Wat een leuk en sportief verhaal. Ik lees het al.....wij nemen onze wandelschoenen mee (of moet ik zeggen: hikingschoe's) en een hockeywedstrijd bij de Sharks....geweldig. Gelukkig zijn ook wij sportief aangelegd dus dat komt wel goed in die week. Wij hebben er erg veel zin in. Tot de 18e....oja. maandag 13 nov. skypen? (als het lukt want dat heb ik nog nooit gedaan)
  12. Carolien en Dick Oorschot:
    5 november 2017
    Wauw, wat een prachtig verhaal weer! Wat gaaf allemaal om dit te kunnen doen ! GENIETEN!!!