Update

6 november 2018 - Los Altos, California, Verenigde Staten

Hallo lieve familie en vrienden,

Na een lange tijd weer eens wat nieuws van ons uit het verre Californië!

Na een heerlijke zomer in Nederland genieten we hier weer verder van ons avontuur. Inmiddels zijn de kinderen al weer helemaal gewend. Freek zit nu in 4th grade op Montclaire Elementary, Willem is gestart op Middle School in 6th grade, en Fenna doet de laatste klas van Middle school, 8th grade.

Ze hebben het helemaal naar hun zin, en zijn al echt een van de "regulars". Dit betekent dat Fenna nu naast haar ELD (English learner developer) ook gewone Engelse les heeft. Dit is andere koek: ze moet veel lezen, essays schrijven, maar het gaat haar goed af. De juf geloofde niet dat ze pas een jaar geleden hier gekomen is.

Willem heeft inmiddels zijn draai ook gevonden, het was even wennen om je huiswerk te plannen en te leren voor een proefwerk en alles op tijd af te hebben. Nu gaat dat goed. Hij heeft de eerste periode cross country gedaan na school. Cross country is hardlopen. Hierbij trainen ze maandag, dinsdag en donderdag na school, op woensdag zijn de wedstrijden waarbij tegen andere Middle Schools gestreden wordt. Hij vond het heerlijk om te doen en is een goede loper. Nu is er even geen naschoolse activiteit die hij leuk vindt, maar december/januari komt voetbal eraan. Daar gaat Willem voor natuurlijk, hij moet echter wel try outs doen, alleen de beste komen in het team. Fingers crossed!

Freek en Willem hebben allebei gevoetbald bij Sunnyvale Alliance afgelopen maanden.

Eigenlijk doen kinderen hier allerlei sporten na elkaar, er is niet 1 sport die je een heel jaar doet. Voetbal is nu klaar, de jongens gaan beiden basketballen vanaf januari bij de YMCA. Willem kan sporten bij Middle School. Voor Freek is voetbal en basketbal genoeg. Hij heeft ook nog andere interesses zoals Lego, Minecraft, coderen, waarschijnlijk gaat hij nog zoiets doen na school in het nieuwe jaar.

We vinden het leuk dat ze van alles kunnen proberen. Willem en Fenna hebben samen ook gitaarles en doen art class.

Jullie lezen het wel: we houden ze aardig aan de gang hier!

Ik heb afgelopen maanden een training gevolgd voor Project Cornerstone. Project Cornerstone is een programma wat door de YMCA in Silicon valley is ontwikkeld voor een goed ontwikkeling van de jeugd. Ze hebben hiervoor een survey gehouden onder 43000 kinderen van elementary, middle en high school om na te gaan wat voor hun belangrijk is om zich goed te ontwikkelen en succesvol te zijn. Op basis van deze uitkomsten heeft Project Cornerstone 41 "assets" ontwikkeld die goed zijn voor een succesvolle ontwikkeling.

Dit programma is uitgerold onder allerlei scholen, waaronder ook onze elementary en middle school. Iedere maand wordt een onderwerp besproken in Elementary wat kinderen ondersteunt om respectvol met elkaar om te gaan, voor een ander op te komen, en elkaar te helpen. Op mIddle school hebben ze er weer andere methodes voor.

Ik heb meegedaan aan de cursus Take it personally, dit programma is gemaakt om volwassenen te ondersteunen hoe ze bij kunnen dragen aan het ondersteunen van de jeugd. Ik vond het enorm inspirerend en waardevol, vandaar dat ik het ook graag deel met jullie.

De middelen (assets) die we kunnen gebruiken om sterke jeugd te krijgen, is onder te verdelen in 7 groepen:

- steun

- sterker maken

- grenzen en verwachtingen

- zinvol/constructief gebruik van tijd

- inzet om te leren

- positieve waarden

- sociale vaardigheden

-  positieve identiteit

Binnen deze groepen, worden allerlei afzonderlijke eigenschappen/pluspunten genoemd die er onder vallen. Het lijken allemaal erg voor de hand liggende zaken te zijn, maar we zijn ons er niet van bewust hoe belangrijk het is voor de ontwikkeling van de jeugd.

Voor wie meer geïnteresseerd is, lees hier verder:

Het heeft mij geholpen op een aantal fronten, zowel thuis als op de scholen waar ik als vrijwilliger bezig ben. Thuis proberen we iedere dag een moment te hebben waar we onze roos en doorn bespreken (de goede en minder leuke dingen) van die dag. Ik heb me voorgenomen meer te luisteren naar de kinderen, en niet meteen met oplossingen te komen. Ik ben veel bezig met positief te bekrachtigen, dus niet alleen inzoomen op de dingen die niet goed gaan, maar complimenten geven.

Daarnaast probeer ik op school meer contact te maken met de jeugd door te lachen naar ze, vragen hoe het met ze gaat. Als ik verkeerd gedrag zie, maak ik eerst contact en luister naar ze in plaats van zeggen wat ze niet goed doen. Ik probeer dus meer op gelijk niveau te communiceren in plaats van een volwassene die tegen een kind praat. Dit verstevigt hun identiteit en gevoel van " er toe doen".

Nu klink ik als een ideale moeder, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik ben ook een mens en ben ook niet altijd vrolijk, heb niet altijd tijd. Maar dit programma heeft me wel wat inzichten gegeven en me bewuster gemaakt van mijn eigen gedrag. Zo heerlijk zo'n sabbatical, I love it!

Verder draait ons leven hier natuurlijk ook om te genieten van al het moois hier. We gaan regelmatig naar Santa Cruz om te bodyboarden, wandelen in Rancho State Park achter ons huis en in andere State Parks in de omgeving. Yosemite hebben we ook weer bezocht, samen met onze lieve vriendinnetjes Ine en Ilse. Weekend Morro Bay aan de kust richting LA, weekendje Carmel, Pinnacles NP. We nemen onze hond Coco zoveel mogelijk mee. We zijn zo blij met deze lieverd!

We genieten hier voorlopig nog even verder en houden jullie op de hoogte van onze avonturen alvorens we weer naar Nederland komen in de zomer.

Groetjes!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    6 november 2018
    Wat een fantastische ervaring is het toch voor jullie Suus! Ik ben wel een beetje jaloers hoor. Lijkt me heerlijk om samen met je gezin zo’n avontuur aan te gaan.
    Geniet er van meisje! Xx
  2. Rob:
    6 november 2018
    Bedankt voor de uitgebreide update. Mooi dat de kids zoveel sporten naast school. Erg leuk om dit alles te lezen. Groeten vanuit Nederland , vandaag een erg warme 6 november hier met 18 graden 😎.
    Groeten van Rob , Denise, Gwen en Quinn.
  3. Joeke:
    6 november 2018
    Heerlijk om weer van jullie te lezen en te "horen" dat het jullie zo goed gaat! Fijn verder avonturen en genieten van en met elkaar! Heel veel liefs. Pat, Joeke, Qin en Iza
  4. Ineke:
    7 november 2018
    Heerlijk dat jullie zo genieten daar in SF en van de omgeving. Tijd vliegt voorbij zo te horen.
    Wat een mooi project om aan mee te werken en je steentje bij te kunnen dragen. Dit neem je mee voor thuis en naar anderen toe. Heel waardevol lijkt me.
    Geniet nog lekker verder van en met elkaar! X
    Lieve groetjes van ons voor jullie
  5. Ilse:
    8 november 2018
    Wat fijn dat er weer een verslagje is !!! Goed geluisterd tijdens de hike… hahahah
  6. Marjolein:
    8 november 2018
    Leuk om van jullie te horen en wat een inspirerende cursus heb jij gedaan, leuk!!