Een update

Hallo allemaal,

Jeetje, wat is het alweer lang geleden dat ik een blog heb geschreven.

Dus weer hoog tijd om jullie wat te vertellen. Inmiddels is het alweer lente hier, echte winter hebben we niet gehad, wel herfstachtig weer met regen. Soms dagen achter elkaar. Mensen hier vinden dat niet erg, "is good for nature", zeggen ze dan.

In Nederland zijn we dat snel zat natuurlijk, en ik hier eigenlijk ook wel. Maar de temperatuur blijft wel goed.

Ik blijf toch een echte Nederlander, eerst over het weer beginnen!

Freek heeft de start met zijn basketbal carrière gemaakt. Hij is begonnen bij de YMCA, zij organiseren een onderlinge competitie met wekelijks training op maandag.

In zijn team zaten ook jongens van zijn school, dus dat was erg fijn voor hem. Amerika is zo'n enorm basketbal land, geweldig! Alles ademt basketbal hier. Op school bij de jongens en ook bij Fenna trouwens zijn meerdere basketbalveldjes. Bij de jongens 4 veldjes met dus 8 netten. Ieder mogelijk moment zie je kinderen basketballen. En ze zijn er zo goed in.... zelfs kleine kleuters gooien van afstand de bal hup.. in de basket.

De YMCA kennen we in Nederland vooral van het liedje. In Amerika is de YMCA een plek waar jong en oud kunnen sporten en bewegen. Wij zijn lid in Cupertino, maar we mogen ook op andere locaties sporten.

Om mee te doen aan de basketbal competitie, moet je lid zijn van de YMCA.

Het verloopt allemaal recreatief, en niet competitief, dus een hele relaxte sfeer en leuke oefeningen voor de  jongens. Ze hebben zoveel lol met elkaar.

Freek kreeg zijn eigen basketbalshirt wat dubbelzijdig te dragen is. Hij voelde zich al snel Durant, maar dat de meesten zich bij Freek wel voorstellen denk ik.

De wedstrijden waren iedere zaterdag een uurtje met 4 x 15 min speeltijd. De kinderen mochten allemaal 2 x 15 minuten spelen. Er werd gespeeld 5 tegen 5. Ieder kind kreeg een gekleurd bandje net als de tegenstander. Zo wist je precies wie je moest verdedigen.

In de eerste wedstrijd mocht Freek een vrije bal nemen. Ze noemen dat een fault. Je bal is dan tegen gehouden door de tegenstander bij het gooien. Je mag dan 2 keer gooien vanaf een bepaalde afstand.

In die eerste wedstrijd gooide Freek ze er hup... allebei in. Wat was ie blij! Hij maakte er een echte Freek move bij, als ie een prof speler is. En ik als moeder zat te joelen op de tribune!

Zo hebben ze 10 wedstrijden gespeeld, met veel plezier en lol. Sommige jongens in zijn team waren echt goed, en prikten bal na bal in de basket. Ze speelden al wat langer basketbal, sommige 4 jaar, sommige 2 jaar. Freek heeft het super gedaan voor de eerste keer. Ik zet wat foto's erbij, kunnen jullie het bewonderen!

De laatste keer werd afgesloten met pizza eten in de buurt. Ik had voor de coaches geld ingezameld en een gift card geregeld voor beiden.

Willem is na de winterperiode begonnen met competitief voetbal bij The Force. In het najaar deed hij recreatief voetbal. Hij vond dat ook leuk, maar het niveau was te laag voor hem. Als middenvelder bij SC Elshout met diverse kampioenschappen in the pocket, deed hij met 2 vingers in de neus mee.

Hij wilde graag competitief gaan voetballen. Er zijn 2 grotere clubs in de buurt: The Force and Red Star. Bij beide clubs spelen jongens van zijn klas. Hij is bij beide gaan kijken en bij The Force is hij mee gaan trainen. Dat vond hij meteen erg leuk. Het is erg technisch voetbal, tempo ligt hoog bij de trainingen. Bij deze club hebben ze een vliegtuig jone Schotten over laten komen, dus de Europese invloeden zijn er. En dat is erg goed, want ze hebben hier veel verstand van sporten, maar niet van voetbal vind ik. De grasmat van de voetbalwedstrijden is standaard te hoog en te oneffen.

Maar Josh, de schotse trainer is een top coach. Altijd positief naar de jongens toe. Goed benaderbaar voor overleg. Iedere voetbal krijgt een mondelinge evaluatie met de ouders erbij om te bespreken wat goed gaat en waar je aan moet werken.

Willem staat zijn mannetje goed, hij doet lekker mee met de rest.

De competitie is net begonnen, dus foto's volgen nog. De eerste wedstrijd dat hij meedeed, werd het 3-0 en heeft ie gescoord. Lange bal, onderkant lat. Boem!

Geniet van de foto's!

Tot snel!

Groetjes Suus

1. Rob van Thiel:
    23 maart 2018
    Wat wordt Freek al groot!
    Mooi verhaal Susanne!
  2. Esther:
    Mooie mannen!
  3. Willy en toos v. Bokhoven:
    23 maart 2018
    Wat leuk, dat de kinderen zo sportief bezig zijn!
    En ook proficiat met jullie hondje! Wat schattig.
  4. Anita:
    23 maart 2018
    Heerlijk om te lezen. Ik zie het helemaal voor me. Freek met zijn moves😉. Ook echt typisch jou om iets voor de coaches te regelen en gezellig met zijn allen pizza te gaan eten. Fijn dat ze hun plek hebben gevonden in een team en sport. En al die nationaliteiten bij Freek, fantastisch!
  5. Joeke:
    23 maart 2018
    Wat goed Freek en Willem!!! Super zo lekker en ook goed sporten! Knap zeg!
    We genieten met het hele gezin van jullie avonturen daar. Lezen heel graag hoe het jullie gaat.
    Heel veel lieve groeten 🤗
  6. Brenda Damen:
    24 maart 2018
    Heerlijk om te lezen en lekker sportief, goed bezig hoor!
  7. Susan Pulles:
    25 maart 2018
    Mooi verhaal weer!!! Wat een sportmannen!!!
  8. Ma.:
    25 maart 2018
    Hallo allemaal,
    Wat een mooi verhaal weer ik hoor wel dat het prima gaat met sporten.
    Ga zo met z'n allen lekker door sporten is hartstikke leuk en goed voor jullie conditie.
    Wat mooi dat jullie hondje toch de naam Coco heeft gekregen.
    Geniet er maar lekker van. grotjes Oma Jo en Opa Frans.Doei...............
  9. Petra Blom:
    28 maart 2018
    Heerlijk om weer iets te lezen van overzee, het komt allemaal zo lekker ontspannen over. Zo fijn dat de jongens zich zo kunnen uitleven met het gesport!. lieve groet Jan en Petra