De feestdagen komen er aan!!

9 december 2017

Hallo allemaal,

Het jaar schiet al weer aardig op. Dat betekent in Nederland dat we richting de feestdagen gaan, maar in de USA geldt dat ook.

Het begint in november met Halloween. Dat wordt hier gevierd op 31 oktober, dit jaar viel het op een dinsdag.

Weken van tevoren verschijnen er in korte tijd Spirit halloween shops. Dit zijn winkels waar je je halloween outfit kunt kopen en spullen kunt vinden om je tuin mee te versieren. Nou, dat is best griezelig. Er zijn doodskisten die open gaan en waar dan een geraamte uit omhoog komt. Of Jack the Ripper die je een hand wil geven. Ook zijn er allerlei spinnenwebben die kunnen bewegen in de wind of je hoort mensen eng lachen.

In zo'n winkel hebben we de outfits voor de kinderen gekocht om aan te doen naar school. Er waren wel een paar regels aan verbonden. Kinderen mogen geen maskers aan naar school en het mag niet te eng zijn om de kleine kinderen geen angst aan te jagen. Dat betekent in de praktijk dat het er allemaal niet spectaculair uitziet. De foto's van kids uit Nederland waren een stuk spectaculairder!!

Maar ja, de Amerikanen zijn erg voorzichtig met mensen beledigen, want je weet maar nooit wie je aan kan klagen!

Op de dag van Halloween was er 's ochtends bij de jongens op school een parade. De kinderen lopen in hun kostuums naar het centrale plein buiten waar alle ouders zijn.

In de middag hebben de jongens nog een Halloween viering gehad met knutselactiviteiten en spelletjes, en natuurlijk lekker snacks. Dit is allemaal notenvrij en verantwoord. Dus denk aan popcorn, mandarijntjes en crackertjes. Op Vincent's werk werd Halloween ook gevierd, iedereen moest verkleed op het werk verschijnen. Hij had Minion pak gekocht en stond er mooi op (haha). Er was een verkiezing voor mooist verklede collega, gewonnen door een sumoworstelaar.

Het echte werk is natuurlijk 's avonds, want dan gaan de kids op pad voor trick and treat. Ze gaan in groepjes langs de deur bij mensen in de buurt en krijgen snoepjes.

Dit vond ik echt een geweldige avond! Je ziet door de weken heen de tuinen veranderen in kerkhoven, overal spinnenwebben en spoken en veel lichtjes. Ze maken er echt werk van.

De avond van Halloween ging Fenna lopen met haar vriendin Abby en het zusje van Abby: Katie. Freek liep samen met papa en zijn Nederlandse vriendjes Bobbi en Curtis. Ik ging met Willem lopen in een buurt naast onze buurt. We gingen samen met een klasgenootje en vriendje van Willem: Auhun. Zijn ouders zijn Indiaas. Voordat we gingen lopen, was er eerst een borrel met hapjes bij andere Indiase mensen in de tuin. Gezellig muziekje, wijntje erbij: was helemaal prima!

Daarna in een grote groep gelopen door de buurt met een zak waar al het snoepgoed in kon. De jongens waren zo enthousiast van al het snoep wat ze overal kregen, ze renden door de buurt heen.

Dit hele gebeuren duurt een paar uur: we begonnen rond 18 uur en rond 21 uur waren we weer thuis. Alledrie met een grote zak snoep. Om aan te geven hoeveel het is: het snoepgoed is nu bijna op, dus een week of 6 konden ze vooruit.

Wij hadden hier de boel ook wat versierd, maar omdat we wat hoger op de heuvels  in de buurt wonen, komen er wat minder kinderen langs. Dus bij thuiskomst ook nog veel snoep extra.

Na Halloween staat Thanksgiving voor de deur. Dit wordt gevierd in USA op 23 november. Mijn broer Stefan viert het in Canada eerder in begin oktober. Ik vermoed dat het te maken heft met het tijdstip van de oogst en het invallen van de winter.

Met Thanksgiving ben je dankbaar voor wat je gegeven is. Het is van oudsher een oogstdankfeest. In de USA staan mensen bewust stil bij waar ze dankbaar voor zijn. Het is een feest waarbij dit traditioneel gevierd wordt met een samenzijn met de familie. En wordt er natuurlijk kalkoen gegeten!! Deze vul je met een "stuffing" van broodstukjes met allerlei kruiden en vruchten vermengd. Dit laat je een paar dagen intrekken en op de dag van Thanksgiving gaat ie langzaam garen in de oven.

Hier in de omgeving gaan mensen ook wel op vakantie, omdat de donderdag en vrijdag voor iedereen vrije dagen zijn, dus met een paar dagen opnemen kun je een week weg.

Wij hadden deze week Henry en Mariette op bezoek, Henry is de oudste broer van Vincent. We hadden een heerlijk maal samengesteld van kalkoen uit de oven, met spruitjes, sweet potatoe uit de oven, gegratineerde aardappel met kaas uit de oven, appelmoes, squash blokjes uit de oven (een groente die op pompen lijkt). Als toetje appel pecan pie met vanille ijs.

Wat hebben we genoten en wat was het gezellig met elkaar! We hebben met elkaar ook stil gestaan bij waar we dankbaar voor zijn,  het was een bijzondere avond....

Nu zijn de voorbereidingen voor Kerst overal te merken. De hele dag sinds Halloween hoor je de kerstliedjes (vooral Mariah Carey), het zijn allemaal dezelfde klassiekers die je hoort. Langzaam veranderen de tuinen en huizen in mooi verlichte paradijzen met allerlei rendieren, kerstmannen, sneeuwpoppen (haha, hier in Californië). Het ziet er prachtig uit.

In deze periode voor kerst hoor je weinig mensen het woord "Kerst" gebruiken. Dat is natuurlijk best een beetje gek met al die versieringen en muziek, en al die winkels vol met kerstspullen.

Het heeft er mee te maken dat Kerstmis een christelijk feest is en in de USA leg je nergens de nadruk op of benoem je iets in het bijzonder, want is discriminerend voor de andere religies. Alle feestdagen zijn even bijzonder, en dat zijn er veel met al die culturen bij elkaar: Indiaas/Joods/Chinees/Christelijk. Er is bijna iedere week wel een feestdag.

Dat betekent dat je elkaar in deze periode "Happy Holidays" toewenst in plaats van "Merry Christmas". Ook over Santa Claus wordt weinig gesproken onderling. Ik begrijp dat veel kinderen hier nog in geloven, soms zelfs tot hun twaalfde. Maar je, als je met weinig mensen over Kerst praat, blijven kinderen erin geloven. Wat ook een rol speelt, is dat de kerstvakantie al op 15 december begint, en als de school weer begint, is Kerst al lang voorbij.

Wij gaan met de "Holidays" naar mijn broer Stefan en zijn vriendin Courtney in Canada, samen met mijn moeder en Frans. Zij arriveren aanstaande vrijdag. We kijken er erg naar uit om ze te zien, de voorbereidingen zijn hier al in volle gang om een bijzondere tijd met elkaar te hebben.

We willen iedereen een liefdevolle, gezonde en sfeervolle tijd toewensen met de mensen die je lief zijn en alle goeds voor 2017!!

Liefs, Vincent, Susanne, Fenna, Willem en Freek

1. Joeke:
    10 december 2017
    Hallo mooie familie Sangers!
    Wat leuk om weer van jullie te horen! De feestdagen, ja van die momenten die dan echt anders verlopen e waar je nog eens goed kultuutverschillen kunt bemerken. Hoewel je misschien bepaalde dingen uit NL dan extra mist, ind ik het toch ook heel mooi om ander gebruiken te leren kennen en deze te integreren. Zo zijn wij hier actief met de adventstijd bezig: iedere woe en zondag een lokaal samenzijn waarbij wordt gezongen, gelezen en gekletst. Geeft ook een warme en speciale sfeer.
    Wat gaaf dat jullie Stefan gaan bezoeken en jullie familie even bij elkaar kan zijn! Hoe lang is zo'n wintervakantie? Hebben de kinderen dan langer vrij?
    We wensen jullie heel veel plezier toe en mooie, hartverwarmende feestdagen! Heel veel liefs Pat,Joek,Qin en Iza
  2. Susanne:
    Hoi Joeke,

Klinkt heel bijzonder de adventsviering. De kerstvakantie duurt 2 weken hier, ze beginnen op 2 januari weer met school.
    Gaat het met jullie ook goed, zo te horen wel! Ligt er al sneeuw? We zouden zo graag ook weer een keer naar jullie terug komen, was zo leuk de laatste keer! We gaan dat zeker doen, hoor!

Liefs Susanne
  3. Ans Klerks:
    Hallo Susanne ,Vincent en kinderen,
    Wat n verhaal zeg,wat maken jullie veel mee en dan kerst vieren in Canada met zn alle ,geweldig toch,we wensen jullie fijne dagen en groetjes aan iedereen?
  4. Brenda Damen:
    10 december 2017
    Hoi lieverds, wat een mooi verhaal, erg leuk om te lezen hoe jullie het ervaren! Gezellig die kerstsfeer ... we wensen jullie ook een hele fijne tijd toe in deze gezellige dagen ... fijn dat jullie het met familie vieren, bijzondere momenten! Enjoy! Xxx
  5. Ineke:
    11 december 2017
    Mooi om te lezen hoe het jullie daar vergaat en hoe de feestdagen daar gevierd worden!
    Fijn om de feestdagen met je familie door te brengen, mooie momenten! Wat zullen jullie ernaar uitkijken!
    Voor jullie ook hele fijne feestdagen gewenst! Benieuwd hoe jullie oud&nieuw doorbrengen. Mag je zelf ook vuurwerk afsteken zoals hier? Of gelden er andere regels?
    Lieve groetjes voor jullie allemaal! X
  6. Susan Pulles:
    17 december 2017
    Hallo!! Wat een mooi verhaal weer! Ik herken wel het een en ander van wat je schrijft uit de verhalen van mijn zus!! Mooi om de Amerikaanse tradities mee te beleven!! Wij hebben ook de knoop doorgehakt.... wij gaan in de zomervakantie met z’n viertjes naar mijn zus, zwager en neefje en nichtje!! Daar hebben we erg veel zin in!!!
    Geniet van de feestdagen!!!!!