Naar school in de USA

6 september 2017 - Los Altos, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

De kinderen zijn afgelopen weken met school gestart en dat was een hele belevenis en grote overgang na de relaxte weken van uitslapen, zwemmen en chillen (en vaak naar Starbucks :)

Ze zijn alledrie gestart op maandag 14 augustus. Fenna is begonnen op Cupertino Middle en School en de jongens op Montclaire Elementary.

Fenna is hier een 7th grader, Willem een 5th grader en Freek een 3rd grader. Ze tellen de schooljaren dus net wat anders dan in Nederland.

De overgang van Elementary School (basisschool) naar Middle School (middelbare school) gebeurt na 5th grade. Willem gaat na dit jaar dus naar Middle School waar Fenna nu naar toe gaat.

Middle School duurt 3 jaar, daarna begint High School.

Er is hier eigenlijk geen keuze in scholen, de plaats waar je woont, bepaalt de school. Dus als we de scholen eigenlijk niets zouden vinden, moeten we verhuizen.

De school van de jongens ligt op loopafstand, Fenna moet gebracht worden of ze kan op de fiets. In beide gevallen is ze een kwartiertje onderweg.

De scholen in Los Altos staan goed bekend, ze hebben allemaal hoge scores. Dit is voor ons mede de reden geweest om in dit gebied in Silicon valley te gaan wonen.  Vincent had deze dag vrij genomen om de kinderen mee weg te kunnen brengen naar school. De jongens beginnen om half 9 iedere dag, Freek is om 14.35 uur en Willem om 15.05 uur. Fenna begint om 8.10 en is om 14.55 uur uit.

In die eerste week was het wel een beetje plannen om ze allemaal zelf op te kunnen halen, maar dat is goed gelukt.

Willem zit in een klas met 30 kinderen, Freek 22 kinderen. Op de eerste schooldag werden ze verwacht in hun eigen klaslokaal met hun eigen juf. Ze spreken de juf hier aan met Mrs (spreek uit misses), dus niet met de voornaam. Willem heeft Mrs Cabot, Freek heeft Mrs Galante. Ook hier (net als in Elshout) weinig leraren, slechts 1!

Op de eerste schooldag waren ze alledrie nerveus/benieuwd/ook wel zin in om nieuwe vrienden te maken.

Vincent bracht Fenna naar school en kwam daarna naar de andere school.

Ik was met de jongens alvast naar school gelopen. Allebei een nieuwe rugzak met een lunchbox met koelelementen. Ze eten hier op school, de lunchboxen worden in de ochtend verzameld in een bak bij de deur. Omdat het hier natuurlijk warm is, geef je je kind een een soort klein koeltasje mee, anders smelt de kaas van je boterham af.

Ik dacht dat ze wel ergens een grote koelkast zouden hebben staan, maar dus niet. Ik snap dat ook wel, want er zitten 600 kinderen op deze school, dus er zouden behoorlijk wat koelkasten nodig zijn. Dit scheelt ook weer veel energie.

Wat ik nog niet verteld heb, is hoe de school er uit ziet. Eigenlijk is het een groot terrein met een groot grasveld erbij. Op dat grote terrein staan klaslokalen en naast het veld een grote overkapping. Onder die overkapping wordt geluncht aan grote picknick tafels. Het is dus allemaal buiten.

De klaslokalen zijn gekoeld, weinig ramen en je stapt er dus van buitenaf in. Er is niet een groot gebouw met gangen.

Oké, terug naar de eerste dag. De jongens werden hartelijk ontvangen door de leerkracht. wat meteen opviel als je in de klas rondkeek, is de mengeling van culturen. Chinees, Indiaas, Frans, Israelisch, Duits, Zweeds, Amerikaans, Fillipijns, Taiwanees. Het loopt door elkaar heen en speelt met elkaar. Ze spreken allemaal Engels.

Ik had verwacht dat er veel nieuwe kinderen zouden zijn die geen of slecht engels zouden praten, maar dat is dus niet zo. Willem en Freek zijn de enige in hun klas. Dit maakte de start voor hun best pittig, want als je niet kunt communiceren, is het moeilijk om vrienden te maken.

Freek vond de start van iedere nieuwe dag lastig, maar kwam aan het eind van de dag vrolijk naar buiten en ging meteen een balspel buiten doen (four square ball) met andere kinderen.

Willem ging het makkelijk af in die eerste week, hij had meteen op dag 2 een speelafspraak met 5 klasgenoten. En een paar klasgenoten gaan ook voetballen, dus daar hebben we hem ook voor aangemeld.

Op de eerste dag konden wij nadat de jongens begonnen waren, koffie drinken met andere ouders buiten voor de school.

Het is indrukwekkend hoe welkom je geheten wordt, mensen stappen op je af en introduceren je bij andere mensen. Ze helpen je met van alles en vinden het leuk om te horen waar je vandaan komt en wat je komt doen in de USA.

We voelen ons dus erg welkom hier, het voelde als een warm bad.

Ook Fenna heeft moeten wennen. Ze heeft een nog grotere school met 1500 kinderen. Ieder uur een andere klas en andere leerkracht en er dan niets van verstaan, hopen dat je het juiste lokaal vindt. De eerste dagen waren pittig, maar onze bikkel heeft haar weg gevonden, heeft 2 meiden gevonden waar ze de lunch mee doorbrengt en doet zelf haar huiswerk in het engels. Na een week wegbrengen en ophalen is ze op de fiets gestapt om zelf naar school te gaan. Ze heeft een mooie mountainbike en een roze helm erbij. Met de rugzak op vertrekt ze dan en om 15.15 uur komt ze weer thuis, buiten adem en een bezweet hoofd van de laatste klim naar ons huis.

Ze heeft iedere dag dezelfde vakken: Math (wiskunde), PE (gym), Science (wetenschap), Cooking (kookles), Jewelry (juwelen maken), Language Arts (engelse les). Later krijgt ze ook nog Social Science (aardrijkskunde en geschiedenis), maar ze moet eerst wat beter engels kunnen.

Zo verlopen hier de eerste schoolweken, er begint langzaam een balans te komen. De vermoeidheid na school is er nog wel, maar wordt minder en de jongens vinden het leuk om op het schoolplein nog even te basketballen na het eten.

Tot de volgende keer!

1. Mariette:
    7 september 2017
    yes, eindelijk heb ik je verhaal kunnen lezen....geweldig hoe de kids het oppakken. Echt top hoor....(krijg er stiekem een traantje van in mijn oogjes) zo knap van ze....Het heeft even de tijd nodig maar ze komen er wel...ach...weet je.....sport en spel brengt ze ook bij elkaar....Maar wel een raar idee dat alles zo open is. Dat zegt wel wat over het lekkere weer bij jullie. Nou Susanne, Vincent, Fenna, Willem en Freek....vind lekker jullie weg daar en geniet van alles. Lieve groetjes en dikke zoen van Mariëtte. ps...over onze reis is nog niets bekend. Als we wat meer weten horen jullie het zo snel mogelijk.
  2. Susanne:
    Hoi Mariette, we wachten het mee af. X
  3. Esther:
    Hi!
    Knap van de kids hoor!
    En jij al wat meer van de buurt verkend?
  4. Anita:
    7 september 2017
    Wat een topper zijn het toch! Het valt ook niet mee om alles opnieuw op trouwen, maar met hun sociale vaardigheden (hebben ze. Iet van vreemden ) komt dat helemaal goed! Fijn dat ze hun draai al vinden! Kus van ons
  5. Petra Blom:
    7 september 2017
    pff best pittig voor de kids en dan ook voor jullie zo die eerste week door te komen. Ze moesten het toch maar zelf doen! Fijn dat ze hun draai gevonden hebben niet alleen zitten te lunchen maar contacten hebben kunnen leggen met anderen. Succes met al die lessen in het Engels, knap hoor! In ieder geval al weer een lekker weekendje samen weg geweest zag ik op Facebook en wat fantastisch dat iedereen jullie zo open tegemoet treedt.
  6. Willeke:
    Hoi lieve familie,
    Wat goed om te lezen dat iedereen zijn/haar draai heeft gevonden.
    Het zal best pittig zijn om je weg te vinden, dus ja: het zijn kanjers!
    Ik herken de indeling van de scholen wel; op Aruba was dat ook zo.
    Groot vierkant speelveld met daar omheen de klaslokalen.

Leuke foto's trouwens!

Iedereen de lieve groetjes vanuit een koud en regenachtig Polsbroek.
  7. Brenda Damen:
    9 september 2017
    Wat een mooi verhaal ... super knap hoe een ieder het oppakt en zijn draai vindt! En dat welkom is toch geweldig! Succes! Xxx
  8. Joeke:
    1 oktober 2017
    Wat super knap van jullie Fenna, Willem en Freek!! Niet makkelijk zo'n eerste nieuwe schooldag in een vreemd land en vreemde taal, maar zo te lezen gaan jullie als een speer. Heel heel knap. Veel succes allemaal!
    Liefs